Bestyrelse og vedtægter
Den nuværende bestyrelse er:
- Formand: Karina Smith Christensen
- Næstformand: Lau Dohn
- Kasserer: Emil Veggerby
- Medlem: Marlene Mikkelborg
- Medlem: Daniel Herbert
- Medlem: Dan Smith Christensen
- Repræsentant for Voergaard Slot: Janne Tornvig Bak
Vedtægter:
Tryk herunder for at læse vores vedtægter:


Vedtægter for foreningen Voergaard Levende Historie
1.
Foreningen er:
Voergaard Levende Historie
Voergaard 5
9330 Dronninglund
CVR-nr.:31555582
E-mail: kontakt@middelalderdage.dk
Hjemstedskommune: Brønderslev
2.
Foreningens vision:
Vi vil være de bedste til at give oplevelsen af en tidsrejse til middelalderen
Mission:
– Vi vil skabe fællesskabsfølelse
– Vi vil sørge for en klar, tydelig og åben kommunikation
– Vi vil skabe ægte oplevelser og formidle viden
3.
Foreningen formål er at engagere alle interesserede på tværs af alder i et inspirerende fællesskab omkring middelalderen, og frivilligt arbejde. Det er foreningens mål at skabe gode sociale kontakter og knytte bånd på tværs af aldersgrupperne gennem aktiviteter. 1 gang årligt afholdes Middelalderdage på Voergaard Slot.
4.
Foreningens driftskapital skaffes til veje ved overskud fra Middelalderdage på Voergaard Slot, og andre afholdte arrangementer.
5.
Foreningen ledes af en bestyrelse, der har ansvaret for foreningens virksomhed og økonomi. Bestyrelsen består af 6 medlemmer valgt på foreningens generalforsamling. Genvalg kan finde sted. Dertil 1 repræsentant fra Voergaard Slot, udpeget af Slottets bestyrelse, og som kan deltage i bestyrelsesmøder. Slotsrepræsentanten har taleret men ikke stemmeret.
Bestyrelsen konstituerer sig selv, og fastsætter selv sin forretningsorden. Medlemmer fra samme bopæl må ikke samtidigt besidde følgende poster – formand og kasserer. Ligeledes må kasserer og revisor ikke være fra samme bopæl. Hvis bestyrelsen konstituerer sig i utide, skal dette orienteres til medlemmer på skrift og offentliggøres på foreningens hjemmeside senest 14 dage efter konstitueringen.
Formand og kasserer tegner i fællesskab foreningen. Dog kan en bestyrelsesrepræsentant og et af bestyrelsen godkendt udvalgsmedlem underskrive kontrakter på op til 100.000kr, dog maksimalt indenfor det godkendte budget. Disse to må ikke være fra samme bopæl.
6.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Der afholdes ordinær generalforsamling hvert år inden udgangen af februar. I tilfælde af restriktioner skal bestyrelsen udsætte generalforsamling indtil afholdelse er lovlig. Generalforsamlingen må ikke afholdes elektronisk. Regnskabsåret afsluttes 31/12.
Ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger bekendtgøres med mindst 30 dages varsel ved skriftlig invitation til foreningens medlemmer, samt på foreningens hjemmeside. Forslag, og forslag til vedtægtsændringer skal indsendes mindst 14 dage før den ordinære generalforsamling til kontakt@middelalderdage.dk. Dagsorden, inklusive årsregnskab, budget, modtagne forslag til behandling og vedtægtsændringer udsendes 7 dage før generalforsamlingen. Referat fra generalforsamlingen rundsendes til medlemmer på mail senest 14 dage efter afholdelse.
Forslag vedtages ved simpel stemmeflertal. Vedtægtsændringer vedtages med 2/3 af foreningens fremmødte, stemmeberettigede medlemmer.
Er der flertal uden at 2/3 kan opnås, indkaldes der til en ekstraordinær generalforsamling, hvor ændringerne kan vedtages ved almindeligt flertal blandt de fremmødte.
Møde- og stemmeberettigede til generalforsamlinger er alle betalende medlemmer som er fyldt mindst 15år. Opstillingsberettigede er betalende medlemmer som er fyldt mindst 18 år.
7.
Dagsorden til en ordinær generalforsamling skal indeholde:
– Valg af dirigent
– Valg af stemmetællere og stemmemetode.
– Beretning
– Regnskab og fastsættelse af kontingent.
– iIndkomne forslag
– Valg af 3 medlemmer til bestyrelsen. Valget gælder for 2 år. Er der stemmelighed om en post, stemmes der om for disse kandidater
– Valg af mindst 2 suppleanter til bestyrelsen. Valget gælder for 1 år. Antal stemmer bestemmer suppleanternes rækkefølge til indtrædelse i bestyrelsen
– Valg af revisor og revisorsuppleant for 1år
– Eventuelt
8.
Referatet, beretningen samt det godkendte regnskab og budget skal fremsendes til alle medlemmer efter den ordinære generalforsamling, samt referat og bilag efter en ekstraordinær generalforsamling, begge ikke senere end 14 dage efter underskrift.
9.
Bestyrelsen skal efter hver konstituering udforme, gennemgå, tilrette forretningsorden og derefter underskrives af alle bestyrelsesmedlemmer og slotsrepræsentanten, samt offentliggøres på foreningens hjemmeside.
10.
Samarbejdskontrakt med Voergaard Slot skal forhandles af minimum to VLH bestyrelsesmedlemmer, eller af bestyrelsen udpeget medlemmer, hvorefter kontrakten godkendes af en samlet bestyrelse og underskrift af formand og kasserer. næstformanden.
11.
Effekter af enhver art, som betales af indkomne indtægter, tilskud, legater, sponsorbidrag og lignende tilhører foreningen.
Dragter og andet personligt udstyr, som den enkelte har betalt materialer til, tilhører det enkelte medlem.
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue.
Foreningens bestyrelse og medlemmer hæfter ikke personligt for de for foreningen påhvilende økonomiske forpligtigelser.
12.
Opløsning af foreningen kan besluttes, efter udsendt forslag til en generalforsamling, af 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer. Kan det ikke opnås, besluttes en evt. opløsning af 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer på en efterfølgende, ny- varslet generalforsamling. Ved foreningens ophør, skal formue og ejendele overgå til lignende eller andre kulturelle almennyttige formål, som fastsættes på den opløsende generalforsamling.